środa, 2 października 2013

Wozzeck i nie tylko on


Już w niedzielę, 6 października, dzień po wielkich emocjach inaugurującej transmisje Met HD opery Piotra Czajkowskiego Eugeniusz Oniegin (po raz pierwszy w historii dwóch Polaków zainaugurowało nowy sezon w Metropolitan Opera: Mariusz Kwiecień w partii tytułowej i Piotr Beczała jako Leński), pierwsza z internetowych transmisji z Bayerishe Staatsoper. Jako tytułowy Wozzeck w operze Albana Berga wystąpi Simon Keenlyside. Oto pełna lista transmisji BS w sezonie 2913/2014:
6 października 2013: Wozzeck, Dyrygent: Lothar Koenigs, reżyser: Andreas Kriegenburg; śpiewają: Simon Keenlyside, Angela Denoke.
1 grudnia 2013: Kobieta bez cienia (Die Frau ohne Shatten). Nowa produkcja. Dyrygent: Kirill Petrenko, reżyser: Krzysztof Warlikowski; śpiewają: Johan Botha, Adrianne Pieczonka, Deborah Polaski, Wolfgang Koch, Elena Pankratova.
28 grudnia 2013 Moc przeznaczenia (La forza di destino) Nowa produkcja. Dyrygent: Asher Fisch, peżyser: Martin Kušej; śpiewają: Anja Harteros, Jonas Kaufmann, Ludovic Tézier



15 lutego 2014 Łaskawość Tytusa (La clemenza di Tito): New production. Dyryguje: Kirill Petrenko, reżyseria: Jan Bosse; śpiewają: Kristīne Opolais, Toby Spence, Tara Erraught.
15 marca 2014 Bajadera (La Bayadere), choreografia: Marius Petipa/Patrice Bart; tańczą: Lucia Lacarra i Marlon Dino.
31 maja 2014 Żołnierze (Die Soldaten), Nowa produkcja. Dyrygent: Kirill Petrenko, reżyser: Andreas Kriegenburg; śpiewają: Barbara Hannigan, Michael Nagy, Endrik Wottrich.
21 czerwca 2014 Balety Rosyjskie w choreografii Bronislawy i Wacława Niżyńskich i Michała Fokina.
28 czerwca 2014 Wilhelm Tell (Guglielme Tell), Nowa produkcja. Dyrygent: Dan Ettinger, ieżyser: Antú Romero Nunes; śpiewają: Michael Volle, Bryan Hymel, Günther Groissböck.
27 lipca 2014 Orfeusz (L’Orfeo). Nowa produkcja. Dyrygent: Ivor Bolton, reżyser: David Bösch; śpiewają: Christian Gerhaher i Anna Bonitatibus.
Przedstawienia zaczynają się o godz. 19.00 Transmisje - mniej więcej na kwadrans wcześniej. Warto też wcześniej sprawdzić komputer, na którym będziemy oglądać transmisję. Można to zrobić na stronie: www.bayerischestaatsoper.de/tv (jest link do strony po angielsku).
I jeszcze uwaga dla tych, co pierwszy raz - Bayerische Staatsoper  jest otwarta na tzw. regietheater. Jednak każda z jej oper wystawiana jest z pełnym poszanowaniem partytury. Czasem jest to naprawdę reżysersko i scenograficznie jazda bez trzymanki, ale warto ten teatr oglądać. Choćby po to, żeby wiedzieć, że za nim nie przepadamy. Ja na pewno obejrzę Wozzecka, Moc przeznaczenia (Harteros, Kaufmann i Tezier - trudno o lepszą obsadę) i na pewno Orfeusza, bo Christiana Gerhahera słyszałam do tej pory tylko jako wykonawcę pieśni. Bardzo też jestem ciekawa Żołnierzy. No i Balety Rosyjskie. W Popołudniu Fauna nie zatańczy wprawdzie Niżyński, ale to on jest współtwórcą choreografii.
zdjęcia - Wikipedia, the free encyclopedia


2 komentarze:

  1. Joanno, jest dostępny (w całości , na YT) "Czarodziejski flet" z Gerhaherem jako Papageno. Reszta obsady też świetna - Pape, Kuhmeier (cudna Pamina), Damrau. Polecam. W Bayerische czuje się trochę jak we własnym operowym domu i bardzo się cieszę, że będę mogła go odwiedzać jeszcze częściej. Nie mam tylko odwagi oglądać "Wozzeck"a, Berg to nie jest moja muzyka No i Wozzeck ma dla mnie twarz Klausa Kinskiego i żaden Keenlyside mi go nie zastąpi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Papageno, dziękuję bardzo! Na pewno obejrzę, ale najpierw Oniegin i jednak Wozzeck. Słyszałam już wcześniej tę operę. Budzi moje przerażenie, ale nie z powodu Berga, tylko samej historii. Też dla mnie Wozzeck ma twarz Kinskiego, ale wydaje mi się, z tego co jest na youtube, a nie jest tego wiele, że inscenizacja BS pozwoli mi przełknąć tę historię, a głos Keenlyside'a, nie piękny przecież, nada temu Wozzeckowi dramatyzmu. To poza tym bardzo dobry aktor, gdybyż tylko tak nie lubił się rozbierać!

      Usuń